(SLOT PENGAJARAN KELAS)
Kelas : Prasekolah Nur Bestari
Tarikh : 21 Mei 2011
Masa : 9.00 pagi – 9.40 pagi
Bilangan Murid : 25 orang
Tunjang Utama : Bahasa Malaysia
Tajuk/Tema : Kenderaan Darat
Standard Kandungan :(2.1.Berinteraksi dengan mesra.)
Standard Pembelajaran : (2.1.4.Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila).
Kesepaduan Tunjang : (BM3.5.1) Membatangkan (mengeja sambil membaca)
dua suku kata untuk menjadi perkataan.
(BM3.5.4) Membatangkan tiga suku kata terbuka untuk
menjadi perkataan (contoh: kereta)
(BM3.5.5) Membatangkan suku kata tertutup untuk menjadi perkataan (contoh: dan)
(BM 4.2.6) Menyalin perkataan dengan cara yang
betul.
(ST4.2.1) Membilang objek 1-10
(ST4.2.3) Memadan bilangan objek dengan simbol nombor 1-10
(KTI 2.4.5) Membuat pergerakan bebas memngikut muzik.
Objektif Pembelajaran : Selepas proses pengajaran dan pembelajaran murid dapat :
1) Menyatakan dan mengeja kenderaan darat dengan betul.
2) Membilang dan mengetahui bilangan kenderaan darat yang dipelajari.
3) Mengetahui tayar sesuatu kenderaan darat dengan betul.
4) Menyanyikan lagu ‘Bapaku Pulang dari Kota’ mengikut irama yang betul.
Pengertahuan sedia ada : Murid biasa melihat kenderaan- kenderaan darat di persekitaran mereka.
Kemahiran Berfikir (KBKK) : Membuat ramalan , menyenaraikan
Penerapan Nilai : Yakin , bersyukur, bekerjasama.
Bahan Bantu Mengajar : Perisian komputer-tema kenderaan darat, carta lagu,
Lembaran kerja, Kad perkataan bahan rekaan dan bahan
maujud.
maujud.
Langkah/Masa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran | Sumber/ Catatan |
Set Induksi (5 Minit) Aktiviti kelas | Bunyi Kenderaan | -Guru Menunjukkan gambar kenderaan dan murid membuat bunyi kenderaan darat seperti motosikal, kereta, lori, bas dan beca. | Radio Rakaman bunyi |
Langkah 1 (10 Minit) Aktiviti Kelas | Ejaan | -Guru menunjukkan gambar kenderaan darat sambil murid menamakannya. -Murid menyebut dan mengeja nama kenderaan darat tersebut. -Bersoaljawab dengan murid tentang kepentingan kenderaan darat. | Kesepaduan:, PFK BBM: Gambar,kad perkataan, replika kenderaan darat. |
Langkah 2 (10 Minit) Aktiviti Kelas | Pengiraan (soalan pada slaid komputer) | -Murid menyatakan bilangan kenderaan yang dipelajari hari ini. -Murid menyatakan bilangan tayar pada kenderaan darat yang telah dipelajari. | Kesepaduan: Awal Matematik KBKK: Menyenaraikan |
Langkah 3 ( 10 Minit) Aktiviti Individu | Penilaian | -Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid. -Mengisi tempat kosong perkataan kenderaan darat yang betul dan mewarnakannya. | KBKK: Banding-beza BBM: Lembaran kerja |
Penutup (5 Minit) | Nyanyian “Bapaku Pulang Dari Kota” | -Murid menyanyikan lagu “Bapaku Pulang Dari Kota “ dengan bimbingan guru. -Murid menyanyikan lagu sambil membuat pergerakan. | MI: Kecerdasan Pertuturan, Kecerdasan Interpersonal Kesepaduan: Kreativiti dan Estetika |
REFLEKSI :
No comments:
Post a Comment